21-2

Als ik vandaag wat euforisch klink, heeft dat niets, maar dan ook helemaal niets te maken met het feit dat we op dit moment (18.00 uur) aan het buitenzwembad liggen, onder de palmbomen, terwijl de zon langzaam onder gaat en onder het genot van een cocktail… 🙃.

Eergisteren genoten van een dagje boekje lezen, spelletje doen in de tuin van ons hotel in Coban. Gisteren de hele dag gereisd van Coban naar Flores. Vandaar geen blog, weinig te vertellen. Bovendien wilden we gisteravond alleen nog een hapje eten en slapen.

Vanochtend om 6.30 uur op. Om 8 uur moesten we bij een ophaalpunt zijn voor onze tour naar Tikal. Eindelijk zouden we Maya tempels in de jungle gaan zien. Gisteren in de bus werden we gewaarschuwd dat we beter de tour van 04.30 konden nemen, want rond de tijd dat wij er zouden zijn, zou het 40+ graden zijn en heel druk met bezoekers. Nou ja, we hadden al geboekt.
Kon ik over de afgelopen dagen niets vertellen, over vandaag kan ik wel een boek volschrijven. Wat een ervaring! We hebben door het nationaal park gelopen met een privé gids. Er zouden eigenlijk nog 2 mensen aanschuiven, maar die kwamen niet opdagen. Een wandeltocht van 4 uur, waarbij je door de mooie, dichte jungle loopt, diverse Maya bouwwerken tegenkomt en daarnaast slingerapen en prachtige vogels. Hadden wij het geluk dat we Henry hadden als gids. Hij wist heel veel over de geschiedenis te vertellen, maar ook over bomen en vogels. Beiden hobby’s van hem.

Naast de Maya tempels voel je je best nietig. Indrukwekkende bouwwerken in een prachtige omgeving. Tikal is een junglegebied met 4000 tempels, waarvan er “maar” enkele tientallen zijn blootgelegd. We hebben heel veel “heuvels” gezien die in werkelijkheid begroeide tempels zijn. Ze liggen steeds in een bepaalde verhouding tot elkaar, afhankelijk van de functie. Zo maakten de Maya’s gebruik van de momenten van regenval en de stand van de zon om de gewassen beter te laten groeien. Ingenieus!

Op een aantal van de tempels mag je klimmen. Henry nam ons mee op 1 tempel omdat je daar een goed zicht hebt op een complex en de structuur daarvan. Indrukwekkend.

Over de beklimming van een tweede tempel had hij uitgebreid verteld dat het uitzicht van daaraf zo mooi was. Nou….. Dat was een understatement. Rondom, zo ver als je kon kijken jungle, daartussen rezen diverse Maya tempels. Dat alles onder een stralende zon. Een brok in onze keel! Wat zijn we dankbaar dat we dit mee mogen maken.

Qua warmte en drukte viel het trouwens enorm mee. We hebben volop genoten. Het laatste stuk van de wandeling was Henry uitverteld en hebben we in stilte met z’n drietjes gewandeld. Heerlijk! Stilte wil trouwens zeggen luisterend naar de brullende apen en fluitende, zingende, krijsende vogels. Mmmmm…….

Categorieën: Guatemala 2020

4 reacties

Jolanda · 22 februari 2020 op 17:35

Wat een geweldig uitzicht daar, heerlijk die rust en die stilte.
En alleen maar genieten van dit mooie alles.
Ook mooi hotel met die palm bomen, geniet er nog even lekker van zou ik zeggen,
dit vergeet je nooit meer en hele mooie foto s.

Groetjes jolanda

ely · 22 februari 2020 op 19:39

Wat was dit weer een geweldige ervaring. dit zullen jullie nooit vergeten. Ik denk dat jullie nog heel veel tijd nodig hebben om alle indrukken te verwerken. Fantastisch dat jullie het zo naar je zin hebben. Nog een week genieten!!!

Désirée Olfers · 24 februari 2020 op 08:32

Wauw, wat een prachtige foto’s. Ik snap dat je daar even stil van wordt. Het doet mee een beetje aan Indonesië denken. Echt indrukwekkend. En die laatste foto. Wat is dat voor een boom.
Ik dacht eerst een boom met vogelspinnen 🙁
Wat een prachtige reis lieve mensen. Da’s echt genieten!!!!
Lieve groetjes Désirée

Anja den Broeder · 25 februari 2020 op 12:03

Heel blij voor jullie!! Dit is ook hoe wij de jungle en de Maya tempels hebben ervaren. Zo ontzettend indrukwekkend! Is het toch nog goed gekomen 😉💋